Frågor och svar
Här har vi samlat våra vanligaste frågor och svar. Hittar du inte svaret på din fråga är du varmt välkommen att kontakta oss per mail eller telefon - vi finns här för dig.
När du har genomfört ditt köp hos oss får du ett mejl med din orderbekräftelse samt ett till mail innehållandes din aktiveringskod. Aktiveringskoden använder du sedan för att skapa din remiss i provsvarstjänsten app.zample.com.
Läs merHar du fått ett presentkort som gåva? Då är din beställning och betalning redan gjord och du behöver endast använda aktiveringskoden på presentkortet för att aktivera din remiss i vår provsvarstjänst zample™, app.zample.com.
Läs merVi erbjuder betalning via kort, faktura, konto och swish via Klarna Checkout. Om du har fått ett presentkort innehållandes en aktiveringskod skapar du ett konto i zample och aktiverar din remiss med koden.
Läs merVi har öppet köp i 14 dagar vilket innebär att du kan ångra ditt köp och få pengarna tillbaka inom denna tid. För att utnyttja din ångerrätt kontaktar du vår kundtjänst på [email protected].
Läs merJa, genom samtalsterapi kan du få stöd och behandling för att hantera och övervinna depression.
Läs merDu kan få hjälp med att hantera ångest genom samtalsterapi online, där verktyg och strategier anpassas efter dina behov. Läs mer här
Läs merJa, Din Psykolog accepterar högkostnadsskydd, så om du har frikort är besöken kostnadsfria. Hur snabbt kan jag få hjälp med Din Psykolog? Du kan få hjälp inom 24 timmar efter att du bokat ditt första möte.
Läs merDin Psykolog kan hjälpa dig med ångest, depression, stress och andra former av psykisk ohälsa.
Läs merAtt utvärdera effektiviteten av hälsokontroller är viktigt för att se till att de bidrar till att ge positiva resultat för era anställda och företaget.
Läs merEn kombination av kommunikation, subventionerade eller gratis hälsokontroller och flexibla tider kan vara ett effektivt sätt att öka deltagandet i hälsokontroller och öka medvetenheten om hälsa och välbefinnande bland anställda.
Läs merGenerellt sett är det bra att erbjuda hälsokontroller regelbundet, till exempel en gång om året, för att upptäcka hälsoproblem i tid och förbättra hälsan på lång sikt.
Läs merKostnaderna för att erbjuda hälsokontroller till era anställda kan variera beroende på faktorer som omfattningen av hälsokontrollerna ni vill erbjuda och antalet anställda.
Läs merDe mest effektiva hälsokontrollerna att erbjuda beror på företagets behov och budget samt på hälsoriskerna som är mest relevanta för de anställda. Många företag erbjuder sina anställda de större hälsokontrollerna som ger en bra översiktsbild över individens allmänna hälsa.
Läs merIngen information från de anställdas provresultat eller andra uppgifter som de ger ifrån sig kommer att delges er som arbetsgivare. Ni kommer att få statistik på hur utnyttjat det paket som ni har köpt är.
Läs merLägg till hälsokontrollen eller testerna som du vill utföra i varukorgen, gå till kassan och välj betalningsalternativet som passar dig. Efter genomförd betalning skickar vi ett mejl med en aktiveringskod för din remiss. Aktiveringskoden använder du i provsvarstjänsten "Min journal" för att aktivera remissen och välja mottagning där du vill lämna dina prover.
Läs merNej, blodprover ersätter inte kontakt med sjukvården som tillsammans med sjukdomshistoria, kliniska undersökningar och eventuella blodprover kan ställa en diagnos.
Läs merJa, du kan beställa flera hälsotester på samma gång.
Läs merJa, samtliga tester och hälsokontroller hos oss kan du köpa till en annan person. Efter att du genomfört ett köp kommer du få ett mejl med en aktiveringskod. Aktiveringskoden är inte personlig vilket medför att du kan ge bort aktiveringskoden till valfri person. Personen som ska använda koden behöver ha ett svenskt personnummer eller giltigt reservnummer.
Läs merFör att skydda oss mot sjukdomar och andra hälsorelaterade problem bör vi regelbundet genomgå hälsokontroller. Det hjälper oss att förebygga många kroniska sjukdomar och identifiera tecken på sjukdom och infektioner.
Läs merJa, du måste var över 15 år gammal för att testa dig.
Läs merDu lämnar ditt prov på valfri mottagning som finns tillgänglig runt om i hela Sverige, se fliken "mottagningar" i menyn. Provtagningen utförs av utbildad vårdpersonal, du kan därför känna dig trygg i ditt val av provtagningsenhet och i ditt möte med personalen som arbetar hos dem och som utför provtagningen när du lämnar ditt blodprov venöst. Analys av dina blodprover sker hos Sveriges främsta ackrediterade laboratorium Synlab, Unilabs eller Karolinska Universitetslaboratoriet.
Läs merFör att skapa din egen remiss väljer du de specifika markörer som du vill testa dig för i varukorgen. När du genomför ditt köp skapas en egen remiss utifrån dina val.
Läs merJa, du kan beställa flera hälsotester på samma gång.
Läs merGiltighetstiden på den elektroniska remissen är 5 månader. Du kan lämna ditt prov när som helst från det att du har fått orderbekräftelsen till sista dagen för giltighetstiden på din remiss.
Läs merNej, vi erbjuder inga personliga råd gällande val av blodprover. Är du osäker rekommenderar vi att du vänder dig till din husläkare för att få råd.
Läs merFör att ändra dina uppgifter på ditt konto loggar du in med din begärda inloggningslänk.
Läs merDet tar oftast 1-5 arbetsdagar att få sin provsvar, dessa skickas löpande till dig vart eftersom analysen är gjord. Om det ingår ett läkarutlåtande i din hälsokontroll kommer hens kommentar i den slutgiltiga rapporten när alla provsvar inkommit.
Läs merJa, vissa mediciner och kosttillskott påverkar provresultatet beroende på vilket prov som görs och vilka läkemedel eller tillskott som intas.
Läs merOm du är orolig för cancer ska du ta kontakt med din husläkare som tillsammans med en klinisk undersökning och din sjukdomshistoria kan hjälpa dig med en eventuell utredning.
Läs mer